fredag 12 oktober 2012

Dubbel glädje och Gbg WOK

Idag pratar jag inte bara om dubbelsnatch...  Utan att få gå på ett favoritpass 2 dagar i rad, bara för att jag känner för det! Och att få jubla över mat med min bästa matkompis Hillevi!

Har som den trogne läsaren säkert lagt märke till en kärlek till spinningpasset RPM. Brukar få in ungefär ett pass i veckan, men denna vecka glider jag egentligen bara omkring utan plan eller struktur så jag smällde till med RPM två dagar i rad, vilken lyx! Passet i onsdags gick ok, men kände inte att jag hade så mycket energi. Men igår, så FLÖG jag fram. Trodde nästan att cykeln skulle gå sönder ett tag :S

Jag vet inte vad det är som gör att jag gillar det så mycket? Musiken, bra instruktörer och att det är ett snabbt tempo men många växlingar i intensitet är möjliga orsaker. Och att jag blir totalt utmattad, VARJE GÅNG, det går liksom inte att ta det lugnt när man väl är på plats. Och jag tar mig alltid över och förbi min bekvämlighetszon, trots att jag aldrig tror att jag kommer orka göra det idag.

En annan sak som jag lät blir oproportionerligt exalterad över är MAT.  Har blivit beroende av detta eftermiddagsmellanmål att äta på väg från Borås till träningen... Jag VET att man kan mixa ihop lite keso och gojs själv, men detta är så smidigt och mumsigt!




Sedan bestämde vi oss ett gäng  att testa nya Göteborg WOK på Östra Hamngatan. En typ av buffé som enligt ryktet hade mycket fräscha råvaror. Vi tog oss dit igår (torsdag) kl. 19, inte så mycket folk.

Intryck
Öppen planlösning, många bord. Kändes lite kusligt att så få var där, men det är ju relativt nyöppnat. Härlig stämning och trevlig personal.

Pris
168 kr för kvällsbuffén. 99 kr vid lunchtid.

Utbud
Något för alla, utan att det sänkte kvalitén. Det fanns ett helt ok sortiment av dina sushibitar, massvis med fräscha grönsaker, färsk fisk och skaldjur samt ett stort urval av kött. Köttet, grönsakerna och fisken plockade man på sig och la till tillbehör som ingefära, chiliolja och citron, sedan wokade de maten på plats. Det fanns även ett utbud av färdigrätter som kyckling i curry, tofu, musslor, traditionella kinesiska rätter, fläskrätter, dumplings, vårrullar och knyten av olika slag. Även lite "barnrätter" som köttbullar. Sedan fanns även en glassbuffé, kaffe och kakor samt läsk.

Smak
Gudomligt. Ok, du kanske jag överdriver lite. Sushin får väl 3 av 5 kettlebells då den inte smakade något speciellt, men var fräsch och såg fin ut. Minus för de stora bitarna. De färdiga rätterna såg verkade ha lite varierande kvalitet, vissa såg inte särskilt aptitliga ut.
Men SKALDJURSBUFFÉN, den var fantastiskt! Bestämde mig snabbt för att satsa på fisken och skaldjuren samt grönsakerna och de härliga såserna. Det blev mest räkor, musslor och bläckfisk, men även lite rödspätta, massor av grönsaker, ingefära, chili och tofu. Åt inte så mycket av den färdiga maten då den färska buffén förtrolade mig totalt och den ger jag en mindblowing 5 av 5 kettlebells!

Näring
Massa nyttigheter, helt klart. Men när det är buffé äter vi mer, vilket kan leda till en oönskad viktuppgång om man äter här regelbundet. Ihop med IF däremot, funkar det optimalt! Och äter man som jag och Hillevi gjorde, med fokus på fisk, skaldjur och grönsaker får man i sig riktigt bra med näring. Skaldjur innehåller förhållandevis lite energi, men massor av protein och mineraler. Åt definitivt "mina 500g grönt" på plats...
Men herre j-vlar vad mätt jag blev.

Betyg
Totalt sett får Göteborg WOK 4.5 av 5 kettlebells av mig då det var fantastiskt gott, men sushin hade kunnat vara bättre. Stämningen var skön, men det kändes lite oroväckande att det var så tomt. Glassbuffén var inte en höjdare, så den gick jag aldrig på. Synd, jag gillar nämligen att avsluta mina stora måltider med något sött. Och sedan fanns det en hel del färdigrätter som inte såg särskilt aptitliga ut.












Mätt och belåten!

4 kommentarer:

  1. Ja, det ser onekligen bra ut! Man blir ju lite oroad av det billiga priset bara....

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det såg bra ut och smakade gott, men det är ju svårt att veta hur bra kvalitén är och varifrån råvarorna kommer. Jag har en tendens att bli överentusiastisk när det är något som faller mig väl i smaken vilket ibland förblindar från andra faktorer som inte är optimala. En buffé kommer ju alltid att vara en buffé,om man säger så.

      Ska bli intressant att höra vad du anser!

      Radera
    2. Tyckte iofs att du var relativt kritiskt till det som inte föll dig smaken... :)

      Radera