måndag 3 september 2012

Kettlebells som gruppträning?!

Trött i skallen efter första dagen på nya jobbet åkte jag till Sportlife Lindholmen och höll ett av de grymmaste kettlebellpassen jag någonsin instruerat... Men funkar verkligen kettlebells i gruppträningssalen?

Det skulle jag vilja påstå. Med rätt instruktör!

Det behöver inte vara en kompromiss att köra en invecklad och tekniskt krävande träningsform i grupp, även om det självklart är enklare vid individanpassning. Det viktiga, i min mening, är att instruktören direkt från start markerar att det här är ett pass där tekniken är i fokus. Utan bra teknik kan man lika gärna sätta ner klotet, och i början är det precis det instruktören bör uppmuntra nya deltagare att göra - vila ofta. Vi fokuserar på rörelsen, men vi tar givetvis i också! Vi skrattar, vi är dödsseriösa.  Man måste vara hård, rättvis, rak och tydlig men med glimten i ögat som coach. Men då får man massor tillbaka av kunderna och du uppmuntrar säker träning och hållbara resultat. Fett värt med andra ord.



Jag fullkomligt älskar att se mitt Lindholmen gäng utvecklas vecka för vecka. En annan fördel med gruppträning är att man ibland kan släppa deltagarna och vara med och köra med dem! Peppninngen går då till en helt ny nivå...

Idag körde vi en sekvens med 10 * 10 swingar (tot 100) där varje set av 10 swingar hade ett visst tekniskt fokus. Vi jobbade även med triset och avslutade med tabata intervaller. Det blev mycket pressar och cleans idag, gött. Avslutade med good mornings och pratade om fördelen att lära sig använda baksidan av kroppen i större utsträckning än vi gör idag. De verkade nöjda.

Jag vill ändå avsluta med att säga att om man som individ vill gå vidare med sin träning och utvecklas mer är personlig träning the way to go. Jag har sett personer uppnå fantastiska resultat när de tagit steget att uppsöka en pt. Men gruppträningen är inte dålig bara för att det är gruppträning, det är min poäng.

Är du sugen på att testa ett pass (PT/grupp)? Hör av dig!

Får se om jag orkar sova nu, är helt lyrisk efter detta grymma pass + en 12 bitars på supersushi ;)

Godnatt!

2 kommentarer:

  1. Kikade in på kvällens pass. Såg grymt ut! Själv körde jag nog historiens tråkigaste pass. Rehab och stretch, men förmodligen precis vad kroppen behöver en tid framöver...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, rehab/prehab träning kanske inte alltid känns roligt, men nödvändigt! Hoppas att se dig i kb-salen någon gång snart framöver :)

      Radera