söndag 2 september 2012

Kostutbildning och Periodosk fasta

Mår förvånansvärt bra i kroppen efter gårdagens tunga lopp - skönt! Behövde nämligen vara alert idag då jag har föreläst en hel dag om kost för ett härligt gäng blivande personliga tränare.

Var faktiskt ganska nervös innan....Svårt att veta vad nivån skulle ligga, vilka frågor som skulle ställas, vilket material som var passande,  vad som är vettigt att ta upp, praktiska övningar osv. Men det blev jättebra! Gänget var väldigt nyfikna och intresserade vilket gjorde att föreläsningen hela tiden kändes positiv och alla verkade alerta (trots att det var söndag... ) Jag hade superkul och tror även att de fick med sig massa bra kunskap som de nu kan föra vidare till framtida klienter.

En mer personlig "nyhet" är att jag  under de senaste veckorna experimenterat en del med Intermittent Fasting (IF)* med ett åtta timmars ätfönster. Anledningen? Jag är nyfiken då många jag känner gillar den och jag får väldigt många frågor om dieten av klienter och vänner. Jag kunde således även tala om mina egna upplevelser från dieten idag.

För att summera kan jag säga så här: mat har aldrig smakat bättre, men jag har aldrig tänkt så lite på mat! Humörsvängningarna är helt klart mildare och jag känner mig piggare på förmiddagen. Humöret är inte längre lika tydligt kopplat till att det gått "för lång tid" mellan måltiderna. Svårigheterna ligger i att tacka nej till frukost i sociala sammanhang och ibland är det svårt att äta tillräcklig mängd. Oftast löser jag det. Flera av killarna vid lunchbordet blev imponerade av mitt intag, som helt klart var större än deras ;) Vill du läsa mer om IF rekommenderar jag  Daniels post på ämnet, trevligt sammanfattat. Kommer förmodligen skriva lite mer utförligt om mina upplevelser snart. Planerar att testa i en månad och målet är viktökning eller att hålla viktbalans, men inte tappa ork i gymmet.

Nu ska jag ta en timme i soffan och bara varva ner. Imorgon är det nya utmaningar som väntar mig på min första riktiga dag som dietist på centrala barnhälsovården i Borås. På kvällen ska jag ÄNTLIGEN instruera kettlebells på Lindholmen igen - har saknat det gänget. Kanske hinner jag med lite marklyft också.



Den enda bilden jag hittade från dagens kostubildning för personliga tränare :) 



*Jag avråder dig att testa dieten om du har en historia av ätstörningar, fram för allt av bulimisk karaktär. Vill du veta varför detta då kan vara direkt olämpligt för dig, mejla mig på sierradegoldsmith@gmail.com så ska jag förklara mer. 


1 kommentar:

  1. Riktigt roligt att du ändå får viss behållning av IF! Exakt de saker du nämner är det som är de största fördelarna för mig också - mer kontroll över hunger och mat, jämnare humör och mer alert på förmiddagen. Kul att du ger det en månad!

    SvaraRadera