onsdag 16 januari 2013

Uthållighet i snatch och snabblagat

Idag har det varit full rulle. Svårt att få till träningen och matlagning, men var rastlös i kroppen och inte sugen på take-away, så det blev ett effektivt snatchpass och snabblagad mat. En av fördelarna med periodisk fasta är just detta, maten tar mindre tid att förbereda och man slipper ha med sig 52 matlådor när man går hemifrån. Ett uppdaterat blogginlägg som kortfattat beskriver olika typer av fasta finns här för den intresserade. Funderar på att skriva mer om ämnet nutrition här på bloggen. Ni kan ju förbereda er på att en hel del kommer handla om just periodisk fasta, men även lite annat i ämnet som intresserar mig.

TRÄNING

V02 max - 36/36 protokoll 
Snatch i 36 sekunder och sedan lika lång vila
Vikt: 16 kg
Kadens. 17 reps/36 sekunder
Set: 14
Tot: 238 reps

Orkade betydligt mer än sist, då tog greppet helt slut efter 8 set och idag fick jag alltså till hela 14. De två sista seten sved dock rejält i underarmarna men tekniken kändes bra - bättre än på länge faktiskt. Sugen på dubbelsnatch nu, fram för allt efter ha läst dagens liljerospost!

MAT

Idag blev det snabbmat... På mitt vis.

På jobbet - 14:00
 Fullkornspasta med en burk tonfisk med paprikasås och lite grönt 

Pastan hade jag kokt i förrgår och tagit med till jobbet. 
En burk tonfisk från skafferiet och lite wokgrönsaker från frysen. Tråkigt men gött. 

Hemma - 21:00
Spenatsallad och sillknäcke

Beviljades svenskt medborgarskap igår - blev omedelbart sugen på sill. Samtidigt ville jag göra en stor fräsch spenatsallad med min nyinköpta citron-/basilikapesto, kronärtskocka, soltorkade tomater, keso och quinoa.... Så det blev en kombination. 
Enkelt, lite udda och mycket gott. 
Salladen var gigantiskt, fick ta om tre gånger! Nästa gång äter jag direkt ur salladsskålen.


Nu blir det lite choklad och te. För att det är gott.

2 kommentarer:

  1. Grattis till medborgarskapet får man väl säga! :)

    Angående snatchen så är jag ju själv inne på 15/15 just nu. Hur upplever du skillnaden mellan det och 36/36? Och körde du 15/15 hela vägen upp till 80 set också? Många frågor. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du Daniel, det känns bra! :)

      Jag körde upp till 60 reps med kadens 7, sedan tröttnade jag på att passen blev så långa så jag började om med kadens 8 enligt 15/15 protokollet. Pulsmässigt blev det en jätteskillnad mellan 7 och 8 upplevde jag och den var tekniskt mycket
      svårare. Överlag är 15/15 protokollet mest utmanande (för mig) konditionsmäsdigt. Med 36/36 är det definitivt greppet som begränsar, sen är den även mentalt lite tuffare tycker jag då man hinner reflektera över vad man håller på med i vilan... ;)


      Radera