söndag 6 januari 2013

Längre fasta, knäböj och bänk

Har ätit enligt principen periodisk fasta i snart ett halvår och trivs personligen väldigt bra med det upplägget. Upplever ett stabilare humör, minskad hunger och är fram för allt inte lika rädd för att bli hungrig. Dessutom äter jag och njuter mer av lagad mat. Jag äter lunch någonstans mellan 12 och 15 och middag mellan 19 och 21 med något litet mellanmål däremellan. Har under en längre tid velat testa en 24h fasta, mest på grund av nyfikenhet. Igår tog jag tag i saken och hängde på David som genomförde sin tredje fasta.

Det var en intressant upplevelse, kände mig inte ens i närheten av så hungrig som jag trodde jag skulle vara. Har alltid varit extremt hungerrädd, var otroligt nyttigt för mig att erfarenhetsmässigt känna att jag faktiskt inte dör utan mat i ett dygn. Efter ca 20h började jag känns mig lite rastlös och orolig, men överlag kände jag mest en positiv känsla i kroppen och i sinnet. Sov lite sämre än vanligt, svårt att säga om det beror på fastan eller inte inte dock. Definitivt något jag kommer göra om, men inte varje vecka!

Vill du veta mer om periodisk fasta, kolla in dessa informativa texter!
Styrkelabbet
Liljeros

TRÄNING
Lyckades få till ett riktigt gott träningspass under fasta med David. Bästa sällskapet, bästa stödet.

LÖRDAG

HSPU
15 x (1)

Bänkpress
40 kg - 1x 8
45 kg - 1 x 8
50 kg - 2 x 6
55 kg - 2 x 3

Backsquat
40 kg - 8
45 kg - 8
50 kg - 8
55 kg - 8

Clean and jerk
14 kg - 2 x (2, 4)
16 kg - 3 x (2, 4, 6)
18 kg - 6 x (2, 4)

Maghjul
Med gummiband

Jerk!


SÖNDAG

Trappsprint
10 intervaller
1 min vila
2 min vila mellan intervall 4 och 5 samt mellan 8 och 9

Yoga
Otroligt skönt att köra yoga igen, varit ett långt uppehåll.

MAT

Fortfarande inte övertygad om att det är värt det att testa periodisk fasta? Så här gott äter jag!

Först lite bilder från maten jag bröt 24h fastan med.....




Sedan lite bilder från dagens Incontrobrunch....





Och lite matlådefix! Quinoa blandat med aubergine, tomat, svarta bönor, soltorkade tomater, chili och spetskål. Till det lax och sojabiffar och en sås gjord på cashewnötter, paprika och matyoghurt!



2 kommentarer:

  1. DU är bästa sällskapet, bästa stödet! :)

    SvaraRadera
  2. Är det inte dåligt för kroppen att fasta eller finns det någon gräns för hur länge man kan fasta hälsosamt? Min personliga erfarenhet är att hungern och suget försvinner efter ett visst antal timmar och att desto oftare man äter desto mer sug har man. Om man oroar sig eller har mycket på hjärnan så blir sömnen lätt oroligare, jag skulle gissa på att det inte har så mycket att göra med maten. Sen undrar jag om du tappar mycket ork på träningspassen?

    SvaraRadera