tisdag 28 augusti 2012

MovNat och tresiffrigt i marklyft

I måndags var jag och Fredrik och David från kettlebell center på en Power and Mobility Workshop i MovNat. (Malin gick samma utbildning dagen innan) Vi spenderade en hel dag i Slottskogen och blev introducerade till systemet som går ut på att röra sig på ett naturligare och mer effektivt sätt.

Vi lärde oss korrigera vår hållning, balansera, gå, krypa, springa, hoppa, klättra i träd (!) och lyfta/kasta/fånga tunga stenar i skogen. Det var helt klart en bra (och fram för allt rolig) workshop som jag rekommenderar till andra. Vissa saker var kanske inte revolutionerande, utan mest sunt förnuft, men överlag gillade jag upplägget och lärde mig en hel del. Jag insåg att jag behöver träna på att hoppa...

MovNat är en rörelse där man även inkorporerar sin filosofi kring bland annat mat och miljö. Just på matbiten  hade jag väl några invändningar på det som sas, bland annat påstod de att eftersom människan behöver inta C-vitamin via födan är det viktigt att äta "naturliga" och ekologiska varor utan ingridiensförteckning eftersom det vitaminet är flyktigt. Hm... Det är nästintill omöjligt att få i sig otillräckligt med C-vitamin och flera studier har visat att näringsinnehållet i ekologiska varor inte skiljer sig märkvärt från konventionellt odlad mat. Dessutom innehåller frusna grönsaker (ej färska) mest näring om man ska vara sån... Huvudbudskapet kring maten var att äta så naturligt som möjligt och se till att skippa allt som är processat eller har en förpackning/ingridiensförteckning. "if you can't pronounce it, why should you eat it?" - här tycker jag bilden blev lite för onyanserad för min del. Det är helt enkelt inte så svart och vitt.

Lyckligtvis gick jag inte på workshopen för att bli utbildad i nutrition, så detta sänkte inte mitt helhetsbetyg av kursen. Jag ger den 4 av 5 Vibramtår. Bra upplägg, jag lärde mig mycket om hur jag själv ska tänka för att röra mig bättre men också hur jag kan hjälpa andra nå dit med enkla övningar. Nackdelen var för kort tid att gå in på djupet av de olika teknikerna och att det ibland kändes lite för svart och vitt. Jag gillar att anpassa rörelser efter människan, inte bara tvärs om.

 Klättringen var roligast, helt i min smak!

 Marklyft!


 Ehhh, ja. 

Bättrer linjering får man leta efter... Bra där Fredrik! 

Det här var Davids höjdpunkt på dagen tror jag! 


 Joseph demonstrerar marklyftsteknik

Swing med tung sten!

Aldrig set så många VFF/Minimalistiska skor på samma gång ;)


Efter denna fullspäckade dag blev det ingen mer träning. Men i tisdags fick jag in dessa 2 pass. Är så nöjd med marklyften, för visst har jag varit uppe ni dom här vikterna förut, men det är första gången jag gör det och det känns bra. Jävligt bra.

Förmiddag:

TGU (20 kg) 1/1
2H swing (20 kg) - 100 st
Deadlift bear cycle:
100 kg * (5)
90 kg * (5)
80 kg  13 * (5)
Pullups: 
+ 12.5 kg - 16 st
BW* - 6 st
Ab Wheel


Eftermiddag: 

Tabata intervaller roddmaskin * 2
Pullups (BW) på lek, räknade ej                                                                     Glad efter marklyft!
Djupa squats teknik (20 kg barbell)
Rörlighetsträning med pinne

* BW = Bodyweight (kroppsvikt)


4 kommentarer:

  1. Härlig bear-cycle, gott arbete! Och ja, det var höjdpunkten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det bästa var att höften kändes bra och vikten lätt. Börjar mer och anamma StarkaTjejers mantra "Lyft tungt så bli livet lätt".

      Vi får ta ett marklyftspass i skogen någon dag helt enkelt ;)

      Radera
  2. Fasen vad kul med MovNat! Det skulle jag själv vilja göra någon gång...

    Inget dåligt marklyftspass heller, störd volym! :)

    Gillar förresten att du taggade inlägget med "Naturligt"... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska testa om du får möjlighet, absolut!
      Tack så mycket :)
      Hehe.... Ja, där fick jag till det ;)

      Radera