måndag 2 juli 2012

Mina upplevelser under RKC


Först och främst, tack David och Fredrik på Kettlebell center som gjorde denna resa möjlig. Tack alla instruktörer och alla som deltog under helgens utbildning. Tack vare er har jag varit med om någonting fantastiskt och har börjat min resa till någonting ännu större. 


Här kommer ett långt blogginlägg (med massa bilder, jag lovar!). Jag utmanar dig att läsa vidare.

RKC Göteborg 2012


RKC Sverige 2012
I helgen gick RKC utbildningen av stapeln för första gången i Sverige. Det kändes mäktigt att vara delaktig under den första certifieringen. Det här är starten på något nytt, jag är helt säker på att RKC nu kommer sprida sig och etableras i Sverige som en löpeld. 

För att sammanfatta mina upplevelser har det varit tufft, både mentalt och fysiskt. Jag måste säga att jag vidgat min syn gällande träning och hur man blir en bra tränare. Det handlar verkligen inte om att få människor att träna tills de kräks ("a monkey with a stick could do that" - Brett Jones), det finns så mycket man kan åstadkomma med intelligent träning med ett specifikt mål. Att träna hårt och mycket för sakens skull kommer inte att ta dig dit du vill. 

 Brett Jones - the sound effect guy
RKC
Jag känner att RKC liknar yogan väldigt mycket när det kommer till att uppnå bättre självkännedom och att kunna kontrollera (och utnyttja) mer av sin styrka. Det handlar om att spränga mentala gränser och att bli medveten om varenda detalj i kroppen. Att lära sig utnyttja kraften som redan är där helt enkelt! Säkerhet och prestation är synonymer inom RKC, utför du din träning med bra teknik som du jobbat upp från grunden får du inte bara säker träning utan skador, utan även snabbare och bättre resultat. För att kunna anamma den tanken behöver man öva upp sitt tålamod. Exempelvis i en press, ge dig inte om klotet inte lyfts direkt utan håll kvar din anspänning, pressa dig själv ner genom golvet och håll kvar din position (dont choose the easy way, it is only a short term solution). Tappa inte hållningen och börja dra upp axeln mot öronen/kroppen till sidan utan bara håll! Går det inte, vila och testa igen en annan gång.

Hjärnan bakom det hela, Pavel himself!

Fysisk utmaning
Tack vare medvenheten och möjlighten till total anspänning och sedan avspänning och kombinationen av ballistiska lyft och grinds/pressar blir kettlebellträningen till något av det jobbigaste som finns. Efter helgens utbildning har min kropp varit helt mörbultad, kände mig nästan febrig och varenda muskel ömmar. Efter certifieringen låg jag bokstavligen ner utan att resa mig en enda gång under hela söndagskvällen.... Min sambo blev något orolig. Men samtidigt känner jag mig hel och frisk i kroppen. Vilken magisk kombination - total trötthet men skadefri! Bara med RKC är detta möjligt :)

Dag 1
Fredagen började med första styrketestet, 5 Pullups (män) och 15 sekunders hängande i toppläget på en Pullup (kvinnor). Testet gick bra! Sedan bestod dagen av föreläsningar om swingen, clean och pressar med massa drillar och mäktiga workouts. Upplägget var mer eller mindre som så att vi låg på mage och lyssnade i en cirkel på instruktörens teknikgenongång/demonstration och sedan sprang iväg till våra team om tränade. Jag hade Brett Jones, Master RKC som  team leader, en hekt fantasiskt instruktör med en otroligt härlig attityd, humor och öga för detaljer. (Han har ljudeffekter för allt). 

Det som inte kändes så bra var att desto mer man tänkte på tekniken och överanalyserade det jag gjorde,  desto " hackigare" blev utförandet, det kändes som jag helt tappat bort min swing helt enkelt! Men redan under dag 2 hittade jag tillbaka  mitt flyt.



På mage

Workout # 1

Dag 2
Dagen började med en skön dynamisk uppvärmning (baserat på konceptet primal moves/charge) och sedan följde upplägget gårdagens. Vi gick igenom turkish get up, front- och gobletsquat. Sedan gick vi ut på fotbollsplanerna (utbildningen höll till på regementet i kviberg, bokstavligen 200 m från min dörr) och övade snatch. Snatchtestet är momentet de flesta RKC kandidater är mest oroliga över att inte klara. Men vi hade fått veta att snatchtestet skulle utföras dag 3, samma dag som tekniktesterna och instruktionstestet. RKC är kända för att överraska.... Helt plötsligt fick vi veta att snatchtestet skulle utföras om 20 min!!! Skönt att slippa oroa sig under natten, men vilken chock det blev! Jag klarade snatchtestet på 4 minuter (kriteriet är 100 reps inom 5 min, 16 kg klotet) men var otroligt nervös... Har lite svårt med att koppla in höften ordentligt så fort jag ska göra många och var därför  orolig att jag skulle få för många no counts (3 och testet är avbrutet!) eller att jag skulle råka tappa klotet (då avbryts testet också). Mina lår skakade under HELA testet, men det gick. Sedan blev det så klart en riktigt go workout på det för att förtjäna middagen... Som sen smakade gudomligt. 


 Bästa partnern, Chunhua Yang



Stenhårda är vi och trotsar regnet! 
Dag 3
Vaknade med den värsta muskelsmärta jag  någonsin upplevt, hela dagen gick som i en dimma, men detta är vad jag tror hände..
Den sista dagen bestod av uppmjukning, teknikdrillar inom grupperna och sedan tekniktesterna. Alla sex övningar: 1 handsswing, Clean, press, turkish get up, front squat och snatch testades på en sida med snatchvikt, 16 kg i mitt fall, 5 repetitioner (undantag turkish där man gjorde 1 rep). Återigen uppstod nervositeten och jag försökte komma ihåg alla tekniska justeringar jag behövde utföra. Även här klarade jag mig undan, men fick kommentaren att driva mer med höften i snatch, vilket är någonting jag jobbar på.  En workout "to earn your lunch" och sedan var det instruerandet som stod på tur där man skulle lära en (i mitt fall blev det 2) personer att utföra swingen och turkish getup och sedan skapa ett lämpligt 15 minuters pass. Det momentet kändes bra, är som tur är van vid att instruera och klarade därmed det sista testet.

Utbildningshelgen avslutandes med en "Grad workout" som våra deltagare/victims fick titta på. Det var ett avskyvärt tungt complex med tunga swingar, clean, squat (hålla i bottenläget tills alla satt i en godkänd front squat), stå upp och hålla rack (kändes som en evighet, armen hann domna...) och på kommando göra en press. Passet fortsätter så tills instruktören (Tommy Blom) tycker att vi ser tillräckligt trötta ut, men efterom de individuella utvärderingarna fortfarande pågick kunde man inte direkt låtsas vara trött, tvärs om och kraven på teknik var stenhård.  Här fick jag den efterlängtade kommentaren "very nice!" från Pavel. Då orkade jag plötsligt lite till ;)

För att sammanfatta har jag haft så kul, jobbat så hårt med min egen teknik, min kropp och min inställning. Resultatet? Är numera del av RKC certified instructor och har påbörjat min resa. Som vårteam leader Brett Jones sa, det är nu det börjar!

 Belöningen 

Priset


Hoppas att jag får lära just DIG att utvecklas med hjälp av kettlebells!


4 kommentarer:

  1. Jäkla bra jobbat, Sierra! Jag är imponerad av dig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Daniel! Du, jag säger bara detsamma:) Otroligt starkt och snyggt genomfört.

      Radera
  2. Ja, håller med Daniel, du imponerar verkligen! Stort grattis och tack för berömmet! :)

    SvaraRadera