söndag 10 juni 2012

Burpees

Har sedan 5 dagar tillbaka medverkat i facebookutmaningen "Lets burpee to midsummer". Utmaningen består i att utföra 100 repetitioner av en så kallad burpee per dag. Eventet beskriver en korrekt utförd burpee så här:

"Kraven på burppes är att lår och bröst nuddar marken och att fötterna släpper marken i toppläget. I toppläget ska även höften vara sträckt och händerna klappar ovanför huvudet"

Man får alltså inte göra en "miniarmhävning" utan bröst och lår ska ner i marken vid varje rep. Och klappet är ovanförhuvudet, inte i brösthöjd.Se video med olika varianter av utförandet  här. Man får dela upp sina burpees över dagen eller göra dem vid ett tillfälle - det är valfritt.

Jag har samlat alla mina burpees vid ett och samma tillfälle, oftast på morgonen innan jag går till skola/jobb och har tagit tid för att se min utveckling. Jag hade som delmål under 06:00 minuter och mitt långsiktiga mål är att utför 100 st på 05:00 minuter.



Första gången tog det nästan 10 minuter...
Andra dagen 08:38
Tredje dagen 07:50
Fjärde dagen 07:38
Femte dagen (idag!) 05:50!



Min belöning :p


Fjärde dagen blev det först mina vanliga burpees på morgonen, sedan en heldag med kettlebells och crossFit, däribland en massa burpees. Kanske var det därför jag gjorde en så stor ökning i tempo till idag?  Hur som helst är det jättekul att utvecklingen gått spikrakt uppåt! Får se hur länge det håller :)

Delmålet är alltså uppnått och nu är det fokus på att nå målet 05:00 innan midsommar.


Tycker du att det låter skoj? Gå med i utmaningen och hitta ditt eget sätt att få in 100 burpees i din vardag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar