söndag 24 mars 2013

2 veckors de-load, hejdå!

Veckan har gått i ett. Reser till USA nästa vecka och har haft mycket att styra upp med inför det. Här kommer ett samlat inlägg om veckans träning, som fått lite mindre fokus än vanligt bland alla förberedelser.

Marklyften har gått mycket bra. Har justerat min startposition lite och hittat ett bättre "dragläge". Vikten känns lättare, inte längre som 80 % av mitt 1RM. Känner mig starkare och den fruktade 5 x (6) reps på 105 kg i fredags kändes inte alls lika tungt som förväntat. Ligger förtjänsten i programupplägget RSR eller min justering i teknik, det har jag ingen aning om. Pull-ups har jag tagit det lugnare med denna vecka, har kört mindre viktade och fler med kroppsvikt då jag blev otroligt frustrerad över att jag inte kom vidare. Snatch har känts tungt denna vecka. Löpningen har jag inte riktigt hunnit med...

Nu kommer en 2 veckor lång period med lugnare träning och återhämtning, vilket säkert är exakt vad jag behöver. Hade gärna fortsatt med fram för allt marklyften och det känns lite jobbigt att inte ha tillgång till tunga vikter så tätt inpå TSC. Men det här med att ta ett längre träningsuppehåll är något som är lätt att försumma när man gillar träning och en "ofrivillig" vila kan därför vara välbehövd. Jag känner mig själv rätt väl och vet att jag gärna vill "köra på" med träningen och får ofta planera in vilan för att den ska bli av. När jag väl vilar så yttras sig detta nästan alltid i nya PR och en fräsch och nästan oövervinnlig känsla i kroppen, men jag tror på något vis att vilan ska göra mig steg och få mig att tappa fokus.

Molly Galbraith har skrivit en bra artikel om just detta med att vila ordentligt från träningen och lära sig tyda kroppens signaler, se inlägget "The art of de-load and listening to your body". Ska försöka att njuta av att ligga i poolen i Palm Springs och förväntar mig en superkompensation när jag kommer hem ;)

MÅNDAG
Deadlift
RSR, week 2, day 1
105 kg - 6 x (4)

Pull-ups
BW: 14, 12, 10, 8, 6

TISDAG
Snatch
30 sekunder höger, 30 sekunder vänster (all in!)
1) 16/15 reps
2) 15/15 reps
3) 15/15 reps

Pull-ups
BW: 14, 12, 10, 10, 8

Pistols
BW: 10 x (1/1)

ONSDAG
Deadlift
RSR, week 2, day 2
105 kg - 6 x (2)

TORSDAG
Teknikträning marklyft, overhead squat och backsquat

FREDAG
Löpning
Distans: 5 km
Tempo: 4:45

Deadlift
RSR, week 2, day 1
105 kg - 6 x (5)

Pull-ups
+ 5 kg: 10, 9, 8, 8, 8

Bodyweight 
Handstand
Bridge
Skin the cat
Ab-wheel

LÖRDAG
Snatch
Snatchtest, 5 min
Vikt: 20 kg
Tid: 5 min
Tot: 113 reps - PR!

Backsquat
20 kg - 10
40 kg - 10
50 kg - 10
60 kg - 10 - PR!
70 kg - 4, 4, 5


Bodyweight 
Handstand
Stand to stand Bridge
Skin the cat
Ab-wheel

Nu blir det tyst från mig ett tag! 



 Sushi!

 Egengjord kycklingburgare!

Räkfrossa på Långedrags världshus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar