söndag 3 mars 2013

Push-ups med vikt & fiskpaket!

Lördagsnöje...

Först kettlebell intro på kettlebell center, fantastiskt kul, riktigt duktigt gäng. Sedan lite fix hemma. Avslutade med grymt träningspass med David och god mat. Fastade under dagen och det gick jättebra, börjar kännas bekvämt och inte så märkvärdigt längre.  

Jag dygnsfastar ungefär varannan lördag, fortfarande "på prov" gör det mest av nyfikenhet. Har som sagt i ett tidigare inlägg ökat i vikt sedan jag började testa intermittent fasting och 24h fasta så jag möter ju definitivt mitt energibehov (och lite mer därtill!). Den största fördelen för mig är definitivt att jag inte är lika "hungerrädd" och att jag äter mer ordentlig mat och att jag äter det mesta av maten efter träningen. Det är verkligen inga som helst problem för mig att prestera under fastan, något som förvånar mig mycket och får mig att känna mig stark, vilket gjort att jag tar i mer och (voila!) blivit starkare. Det är galet hur mycket som sitter i hjärnan. 

Vad gjorde jag under de sista fastetimmarna igår då?

+ 20 kg 

Push-ups
BW (bodyweight) - 3 x (10)
+ 5kg - 2 x (8)
+10 kg - 2 x (6)
+15 kg - 2 x (3) 
+ 20 kg - 2 x (1)

Testade push-ups med vikt för första gången. Efter ett ögonblick av frustration när jag insåg att jag skulle behöva hålla armarna närmare kroppen än vad jag brukar blev det istället en rolig grej och jag kände mig faktiskt starkare när jag ändrade handpositioneringen lite. Tack David!


+ 15 kg
Zercher Squat
20 kg - 10
40 kg - 8
50 kg - 6
60 kg - 2

Bench Press
40 kg - 10
50 kg - 8
60 kg - 3 (PR)

Pull-ups
BW - 2 x (3)
+ 5 kg: 10, 8, 6, 4, 2 (30 st)

Ökade upp till 10 som mitt första set, wihii, tvåsiffrigt!

Snatch 
VO2-max, MSLaP protokoll
Vikt: 22 kg
Kadens: 10 reps/20 sekunder
Vila: 2:40 mellan varje arm
Set: 12
Tot: 120 reps, 2640 kg 

Riktigt jobbigt de sista 4 seten, trots att vilan är galet lång. Bra mjölksyraträning och grym pannbandsträning så jag blir van att snatcha tyngre. Nästa vecka är det dags att öka antalet snatch till 15 reps/30 sekunder...!

Energibalans...

Lagade fiskpaket med rotfrukter och basilikasås som bryta-fastan-måltid. Efter det blev det en bytta Ben and Jerrys!

Fiskpaket: 
4 filéer kolja, basilka, bladspenat, purjolök, tomat, chili,  p, ressad citron, salt och peppar i ett foliepaket.

Rotfrukter:
Alla rotfrukter du kommer över, skalade och skurna i lika stora bitar. Vi använde sötpotatis, morot, palsternacka, svartrot, sellerirot och kålrot. Blanda med olja, salt och peppar.

Basilikasås: 
Blanda vanlig cremé fraiche med en smaksatt med franska örter (50/50),  klipp i en halv kruka färsk basilika och lite citron.

In i ugnen, exakt värme och temp beror på mängden mat... Men ge det 45-75 minuter, ca 180-200 grader. Håll koll så rotfrukterna inte bränns, lägg då över lite folie. Kall sås och citronklyftor vid sidan av. Done. 



Svingott!


2 kommentarer:

  1. Svinstark och svingott utan fläsk! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stark kan du va. Men jag håller med dig fullständigt om att mat smakar bäst utan fläsk! :)

      Radera