söndag 17 mars 2013

Mind over matter

Igår åt jag ingen mat under dagen.

Fattar fortfarande inte riktigt hur Liljeros fått med mig i detta med 24 timmars fasta. Känner hur som helst att det faktiskt är positivt att mig att göra detta då och då, att känna att kroppen klarar sig och att det är stor skillnad på mental och fysisk hunger. Att jag inte svälter och att min energinivå och prestation mer är beroende på inställning och vad jag tror jag ätit än vad jag faktiskt laddat kroppen med.

Värt att tillägga att jag befunnit mig i en positiv energibalans det senaste och alltså ökat i vikt. Kanske hade det känts annorlunda om jag befann mig i en negativ energibalans? Hade jag varit slöare under fastan då? Möjligt. Minst sagt är hunger/aptit/sug komplext med en multifaktoriel förklaringsmodell, men jag känner att det här med fasta gett mig större insikt i hur JAG fungerar. Jag har mött mina rädslor kring hunger samt lärt mig att min fysiska prestation och mentala kapacitet inte verkar ha ett tydligt samband med hur jag ätit innan. Häftig känsla, nästintill mind blowing faktiskt.

På tal om mental inställning så har jag ju nyligen klarat min första one arm push-up... Igår testade jag på nytt och med lite motstånd gick det. Kändes däremot inte alls lika bra som sist (om du lyssnar noga på filmen hör du mig svära...). Men upp kom jag. En annan häftig grej är att jag lyckades göra min första stand-to-stand bridge, något jag haft en vision om att klara sedan jag var typ 12 år :) David skulle stå intill och hjälpa mig i det läget där jag behövde assistans, men det räckte liksom att han stod där för att jag skulle fixa det, helt otroligt. Testade att göra en till "helt själv" och visst gick det! Behövde bara lita på att jag klarade det. David har en förmåga att locka fram det hos mig, tilliten på min egen förmåga.

Genomförde även mitt livs första Ultimate Snatch Test, där man statchar 16 kg klotet maximalt antal gånger under 10 (TIO!) minuter. 225 reps blev det. 21 (TJUGOEN!) timmar in i fastan. Det är ändå rätt häftigt.

All in my head. Mer eller mindre.

Lördagens träningspass

Snatch
Vikt:16 kg
Tid: 10 min
Tot: 225 reps, 3600 kg - PR!

Military press, barbell
20 kg - 8
30 kg - 3 x (8)

Bodyweight
Stand-to-stand bridge - PR!
One arm push-up
Ab-wheel
Handstand

En liten film!





Bryta-fasta-måltiden var i vanlig ordning gudomlig och i underbart sällskap. 
Bästa lördagen på länge!



2 kommentarer:

  1. Du är ju HELT otrolig, Sierra! :) Mycket bra jobbat! (Och maten ser underbar ut...)

    SvaraRadera
  2. Intressant dedär med hunger! Grymt jobbat ! :) /Litenburk

    SvaraRadera