tisdag 22 maj 2012

Migrän och kettlebells

Måndag efter yoga games höll jag två klasser, ett yogapass och ett kettlebellpass. Redan på väg från praktiken till träningen känner jag en obehaglig smärta bakom mitt högra öga. Migränkänningar. Ignorera, ignorera, ignorera tänkte jag och drack en celsius.

Passen fick ändå otroligt bra. Hade så mycket inspiration från helgen samt från att ha jobbat med en sjukgymnast hela arbetsdagen. Hade så kul att jag nästan glömde av huvudvärken! Sedan kom jag hem och då blev smärtan så intensiv att jag tog en tablett. Masserade min nacke och insåg direkt ursprunget till min migrän - en rejäl muskelknut rakt på en nackkota!

Lyckades heller inte somna förrän kl 02:00, men när klockan ringde 05:00 kändes ändå livet helt ok. Hade en fullspäckad dag på praktiken med många inbokade patienter och spännande framtidssamtal. Åkte direkt till Sportlife och sprang 5 km innan mitt kb-pass och självklart återuppstod migränen! Tack vare skickliga kollegor fick jag nacken masserad, tog en huvudvärkstablett (tar aldrig tabletter annars!) och stretching kändes det mycket bättre och jag kunde genomföra kb-passet med skön känsla hela vägen igenom :)

Kb passets upplägg i korthet:

Intro om höft- och axelstabilitet
Uppvärmning med fokus axel och höft
Teknikgenomgång: 1 hands swingar, clean och press.

Intervaller
1) front squat - swing - smal armhävning på kb
2) clean och press h/v - hand to hand swing
3) utfall med stabil höft h/v - plankan
4) 2-hands swing med hopp - saxhopp - jump squats

Sedan blev det parövningar där vi gjorde swingen mer utmanade och med högre krav på teknik.

Slutligen: tävling inom paren med växelvis burpees och swingar, den som gjorde flest swingar vann :)

Lång och go stretch på det så var vi alla nöjda sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar