tisdag 15 maj 2012

Löpning

Idag vaknade jag med ett sug efter att ta ut mig ordentligt. Det finns bara en träningsform som tröttar ut mig REJÄLT och det är just löpning, fram för allt längre sträckor. Man kan väl säga att jag har en hat-kärlek till löpning, möjligen är det det som gör mig till en periodare på löpspåret.  Jag hade inte mycket tid och då är ju intervaller ett givet alternativ för att få ut så mycket energi som möjligt på kort tid. Så här blev det:


  • 1 km uppvärmning
  • 5 x 1000 m i snabbt tempo (höll mig strax under 4:00 min/km) 1 min återhämtning mellan
  • 3 x 1 min spurter  (försökta ligga runt 3:00 min/km i tempo) 2 min återhämtning mellan.
  • Avslutade med två tabataintervaller där jag sprang på löpbandets maxfart.
  • Sammanlagt tog det 40 minuter och jag tog mig 9 km, då räknar jag med tiden för vilan.
  • Stretching, några MAQ-övningar och bulgarian split squats fick avrunda dagens träning. 


I textform kanske det ser enkelt ut, men det var sjukt tungt. Det var länge sen jag svettades så intensivt! Slängde i mig en snabb thaimiddag efteråt, kändes otroligt gott att äta en jätteportion (yes, jag är en sån som aldrig får rester när jag köper take away, jag äter upp maten!) med ris, quorn och massa goda grönsaker efteråt. Nöjd med mig själv och tacksam över min kropp!

Nu har jag, som förväntat, världens magknip och är mör i hela kroppen. Det har inte med thaimaten att göra, utan är mitt "straff" för att springa över 5 km och lite rester från gårdagens tunga swingar. Var det värt det? Å ja :) Är t.o.m. lite sugen på ett lopp inom snar framtid...

För övrigt är detta en fantastisk bok för alla som någon gång känt en dragning till löpning, läs den!



4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Såg att min tjej var inne i din blogg och läste lite. Tycker om din vilja och motivation för träning. Intressant med din löpningsupplägg.

    Har du nåt lutning på rullbandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du hittade hit! Jag hade bara 0.5 % lutning, men nästa gång ska jag definitivt leka lite mer med lutning. Tror faktiskt jag tar med mig passupplägget ut i skogen för att få lite naturlig terräng :)

      Tack så mycket! Jag är glad att min träningsmotivstion och glädje syns mellan raderna. Springer du mycket intervaller?

      Radera
  3. Ja, det gör jag, på rullbandet, lutning 3-6 och MAX fart!!! =D

    Nu när det fint väder kan man hitta en mördarbacke nånstans skogen och köra så det rycker! :)

    SvaraRadera