onsdag 1 maj 2013

Vårens träning

Tactical var en rejäl urladdning för mig. Kände mig rätt pigg och fräsch i kroppen lördag kväll, men sedan var jag utslagen. Hela lördagen tog jag det väldigt lugnt och instruerade bara på måndag och tisdag. Som David  nämnt (oroväckande många gånger) de senaste dagarna har man plötsligt massa tid över när man inte tränar, vilket kan vara lite skönt. Jag har exempelvis haft massa tid att äta mat, se på film och planera vårens träning!

Så här har jag tänkt kring träningsupplägg våren 2013

Under de kommande månaderna vill jag komma igång med löpningen på riktigt. Löpning är något jag i tanken verkligen kan längta efter, men jag hatar det egentligen (nu var det sagt). Efter varje avklarat pass ser jag fram emot nästa, men under tiden vill jag hellre dra av en nagel än att fortsätta. Målet är att jag ska njuta lite mer av löpningen och få bättre kondition. Hoppas på en överförbarhet till att utföra snatch sjukt jäkla snabbt. Jag vill även fokusera på squat, maghjulet, kroppsviktsövningar som one arm pushup, pressar ovanför huvudet samt underhålla marklyft, pullups och snatch.

Sammanfattningsvis: jag vill göra allt. Det här är planen för att få ihop det.

Löpning
2 pass per vecka, ett opretentiöst pass med VFF och ett lite mer uppstyrt, antingen intervaller eller distans, med en vanlig lättviktssko. Ibland byta löpningen mot spinning, crosstrainer eller liknande.

Squat
Tänkte testa ett klassiskt sex veckors "20-rep squat program" fast endast köra det 2 gånger per vecka. Upplägget innebär kort och gott att man utför 1 set av 20 reps. Kommer försöka öka 2,5 kg per pass så att mitt 5RM i slutet av upplägget blivit mitt 20 RM. Tydligen rekommenderas man dricka en massa mjölk också för att det ska funka ;)

Bench press, overhead press, one arm pushup och ab-wheel 
En gång per vecka, köra lite efter dagsform, ingen strukturerad plan gällande set och reps. Under den här kategorin kommer även lite andra kroppsviktsövningar in som handstand, muscle-ups och dips.

Deadlift
Bear cycle upplägg, en gång per vecka

Snatch
Tänkte blanda vikter, set och reps här, även köra en del dubbel snatch. Det viktigaste är att hålla den vid liv.

Pull-ups
En gång per vecka, här har jag inte bestämt mig hur jag ska göra ännu. Tips?

Övrigt
TGU så ofta jag kan och en hel del stretching ska jag försöka motivera mig till att utföra.


Veckoöversikt


M
T
O
T
F
L
S
TRÄNA
Löpning


Squat
Snatch
OAPU
Ab-wheel
Vila eller spinning
Deadlift
Pull-ups
OH-press
Squat
Bench press
Calisthenics, blandat
Löpning eller vila
INSTRUERA
Kettlebells

Yoga & Kettlebells




Yoga



Dagens träning

Back squat
20 kg - 2 x (10)
37,5 kg - 20

Pull-ups
BW- 3 x 10

TGU
18 kg - 2/2

Swing
28 kg - 2 x 15
32 kg - 2 x 15

Snatch
2 x 14 kg - 5 x (10)
2 x 16 kg - 2 x (5)

Ab-wheel, skinn the cat, handstand

Känns bra, vilan har gjort gott! :)

Ätit har jag gjort också! Kylen är välfylld med goa grejer tack vare fitnessmatkassen. Hittills i veckan har det blivit mycket fisk.


Wraps med räkor, kikärtor och turkisk yoghurt


Rökt makrill, ägg, potatis, spenatsallad 
och en keselladressing med citron och örter


Inkokt torsk med rödbetor, broccoli och potatis

4 kommentarer:

  1. Heisann:)

    Hva er fitnessmatkassan?

    Stine:)

    SvaraRadera
  2. Fant det ut helt selv;)

    Stine:)

    SvaraRadera
  3. Ah, så bra :) http://fitnessmatkassen.se/

    SvaraRadera
  4. Hej! Trevlig och inspirerande blogg du har! :)

    Du kan alltid köra omvänd pyramidträning för pull-ups?

    SvaraRadera