torsdag 1 mars 2012

Sockerfritt - fast inte fanatiskt...

Denna vecka antog jag utmaningen sockerfritt.





Har alltid ansett att sockerrädslan är överdriven, även om sockerintaget för de flesta är för högt. Främst är det de som tränar mycket som rädslan för "det vita giftet" är etablerat och lite obefogat. Ett måttligt sockerintag är inte skadligt för hälsan, det är min filosofi. Men det är intressant hur starkt sockersuget, eller som vissa beskriver det - beroendet, kan upplevas. I dagsläget finns inget vetenskapligt underlag för att sockerberoende är en verklig företeelse, men vi kan alla hålla med om att framför allt kombinationen socker-fett lockar fram ett sug efter att äta MER socker-fett.

Eftersom jag uppskattar att unna mig choklad, glass och bakverk relativt frekvent och vill lägga min sockerranson där, rannsakade jag istället min vanliga mat efter socker. Jag insåg att jag får i mig ganska mycket socker via vanlig "mat". Därför utmanade jag mig själv att under en veckas tid utesluta allt tillsatt socker, eller sackaros från min vanliga kost. Jag utesluter även godis och sånt. Jag vill främst öka upp min medvetenhet om vad jag stoppar i mig och bli insatt i hur mycket socker som faktiskt gömmer sig i ordinarie livsmedel ("dolt socker").

Hittills har det gått... riktigt bra faktiskt! Jag har en tendens att tycka att maten inte smakar om man inte tillsätter något sött som sweet chilli sås, ketchup, sylt etc beroende på vad man äter. Men efter att ha experimenterat med kryddor och helt enkelt uteslutit "det söta" har jag börjat vänja mig vid smaken. Känner till och med att maten smakar mer.

Lite dolda sockerfällor

Hur man väljer att fördela sitt sockerintag är självklart upp till var och en. Livsmedelsverket anser att vi bör hålla intaget av söta produkter med raffinerade sockerarter under 10 E%. Alltså, 10% av den totala energin (kcal) får komma ifrån söta och fettrika produkter som kakor, glass och godis. Något som alltid är till fördel är att ha vetskap om källorna. Här kommer några exempel på livsmedelsgrupper som kan innehålla en betydande mängd socker och som jag denna vecka fått utesluta helt.

  • Frukostflingor och musli
  • Bröd
  • Sushi
  • Smörgåspålägg som kalkon och skinka
  • Så gott som ALLA smaksatta mejeriprodukter
  • Vanilj- och fruktyoghurt
  • Buljong
  • Tacokryddmix
  • Färdigrätter
  • Soppmix
  • Såsmix
  • Risifrutti
  • Proteinbars
  • Ketchup, senap, sweetchillisås, chilllissås och liknande produkter...
Kommer snart uppdatera med lite recept med god mat utan socker :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar