lördag 18 februari 2012

Hur jag ser på träning

Min träningsfilosofi - som en påse lösgodis, lite av allt men bara fylld av sånt jag verkligen gillar ;)

De flesta som känner mig vet att jag gillar att träna, mycket och varierat. Har alltid haft beslutsångest och det speglas ganska väl i mitt val av fysisk aktivitet... Jag har testat det mesta, men fastnat mest för övningsspecifik styrketräning, kettlebells, löpning, spinning och yoga.

Alla träningsformer har bidragit med någonting och gjort mig till den jag är idag. Genom yogan har jag blivit smidigare och fått bättre kroppsskontroll och en känsla för hur det mentala påverkar det fysiska (och vice versa), styrketräningen och kettlebell-utövandet har gjort mig stark och ganska explosiv. Konditionsträningen har förbättrat min uthållighet, men fram för allt hjälpt mig förbi mina mentala hinder som tidigare stoppat mig alldeles för tidigt. Klarar jag att springa en halvmara (har alltid ansett att jag inte KAN springa) klarar jag även att uppnå andra högt uppsatta mål som att skaffa ett bra jobb. Så förra året anammade jag utmaningen och sprang Göteborgsvarvet och tävlade i min första styrketävling TSC. 

Mina nuvarande mål är det som styr mitt träningsupplägg till stor del, men i slutändan är det faktiskt så att jag gör det jag tycker är ROLIGT. Jag tror det är därför jag alltid provar nya träningsformer och aldrig inriktar mig på endast en sak. Det finns helt enkelt så många sätt att använda kroppen att jag inte tänker begränsa mig till en träningsform. Dessutom är inte mitt slutgiltiga mål att bli bäst inom någon sport, mitt mål är att ge kroppen det den behöver för att vara frisk och stark och att ge mig lycka och energi i mitt liv. Jag lever inte för att träna, men genom att träna så mycket som jag gör uppskattar jag allt annat som är viktigt i mitt liv mycket mer. 

Mina tips till dig som vill hitta glädjen i träningen är att:

  •  Testa massvis med olika sätt att träna
  •  Hitta det som är roligast
  •  Sätta upp personliga mål - vad vill du kunna?

Mina utmaningar och uppsatta mål för 2012
  • Tactical Strenghth Challenge 5 maj Göteborg Länk
  • RKC certification 29 juni-1 juli Göteborg Länk'
  • Göteborgsvarvet 12 maj Länk
  • Lära mig göra volter
  • Fördjupa mig inom yogan och undervisa andra instruktörer 

Här kommer lite bilder från fjolårets TSC på Kettlebell Center, en riktigt rolig tävling!!!








Önskar dig en underbar helg fylld av det du tycker är roligast att göra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar