onsdag 14 augusti 2013

Tankar kring kroppsvikt och höstens träning

Fick en märklig uppenbarelse idag.

Under det senaste året har jag gått upp totalt 7 kg. Trots denna viktuppgång känner jag för första gången i mitt vuxna liv inget behov av att gå ner i vikt eller minska i fettprocent. Jag känner mig nöjd, stark, tålig och i ärlighetens namn så känns det inte så viktigt just vad vågen visar. Har nog alltid haft en ganska så överdriven fixering av kroppen och min egen kroppsvikt, men den stressen har liksom avtagit successivt och idag var första gången jag faktiskt reflekterade över att den i princip är borta. Kanske låter det banalt och lite löjligt, men det säger faktiskt mycket om mitt välmående. Jag säger inte att jag inte har dagar då jag känner mig ur form, men jag har hittat ett lugn i mig själv och ett mer avdramatiserat förhållningssätt till just min kroppsvikt. Vägen dit har definitivt underlättats av lära mig njuta av mat och att lyfta tungt, det borde verkligen alla göra...

På tal om att lyfta tungt har jag skissat ihop höstens träningsupplägg, i alla fall ett första utkast. Det brukar ändra sig längs med vägen, men i teorin så tycker jag just nu att det här låter som ett bra upplägg för mig. Kanske har jag planerat in för mycket, men då får jag helt enkelt skala av i efterhand.  

För anledningar jag inte tänker gå in på idag blir det inget tävlande i TSC i år, så jag är i princip fri att träna vad jag vill! Överlag kommer fokus ligga på att bli starkare i basövningarna marklyft, knäböj, pull-ups och bänk men att samtidigt förbereda mig inför PCC-utbildningen i höst vilket kräver att jag övar mer på övningarna som kommer vara inkluderade där, läs mer om dem här. Jag vill även underhålla kettlebellsnatch för att i framtiden slå mitt gamla PR :)

Lyftarspass
Mina lyftarpass är inspirerade av Styrkelabbets träningsprogram. Jag har några kunder som fått köra detta med goda resultat, så nu är det dags för mig att göra ett försök. Som Daniel själv beskriver på sin sida är det en form av omvänd pyramidträning då man börjar med det tyngsta setet och sedan skalar av vikt och ökar repetitionerna. För de flesta övningarna (undantag rodd och maghjul) kommer jag köra ett första set med 3-5 reps och sedan 4 set á 10 reps. När jag klarar 5 reps i första setet ökar jag vikten till nästa pass. Jag kommer dela in passen så här: 
  1. Backsquat, viktade pull-ups, maghjul
  2. Bänkpress, press ovanför huvudet, skivstångsrodd, maghjul
  3. Marklyft, viktade chins 
Kettlebells 
Kommer hålla det enkelt. En dag swingar jag (enarmsswing) och en dag snatchar jag. Exakt upplägg får växa fram. Korta och opretentiösa pass kommer det i alla fall bli initialt. 

Löpning
En dag i veckan ska jag sprinta, antingen Sprint 8 som David skrivit lite om här eller trappsprint. Om det finns tid, lust och ork kommer jag även få in ett lugnare distanspass men det är ingenting som jag kommer forcera eller skriva med i min veckoplanering. Löpningen är inte prioritet just nu, men kul. 

Calisthenics (kroppsviktsträning)
Kommer öva på en rad olika kroppsviktsövningar inför höstens PCC-utbildning. Har delat in dem i 3 pass. Fokus ligger på att öva, inte bara träna. 
  1. Handstand push-ups, pistols
  2. Muscle-ups/dips, human flag
  3. Push-ups, bridges
 Typ så här skulle en vecka kunna se ut:


Vi får väl se!

2 kommentarer:

  1. Kul att man kunde inspirera, och jag känner mig verkligt hedrad över att du utsatt klienter för mina hopkok. :)

    Jätteroligt att läsa om ditt förhållningssätt till din vikt. Det är verkligen lätt att känna stress över den, och det gör jag själv också titt som tätt. Grymt jobbat i varje fall, och när jag träffade dig på RKC:n tycker jag absolut att det var en positiv förändring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör du verkligen Daniel!

      Tack för dina fina ord. Ja, "vikthets" är nog något de flesta av vår tid känner till väl. Tur att det finns så mycket vikter att lyfta så man kan skifta sitt fokus lite... ;)

      Hoppas vi ses snart!

      Radera