tisdag 13 augusti 2013

Ostrukturerad träning och vegomat på Way Out West

Har successivt låtit vardagen smyga sig på mig, en aspekt i taget. Träningen har fått vara väldigt flexibel och sporadisk exempelvis, vilket har varit otroligt skönt. Har (som den trogna läsaren märkt) inte brytt mig om att anteckna utförd träning och har egentligen inte haft en tydlig träningsplanering att gå efter heller utan gått mest på lust och känsla. Eftersom jag varit sugen på att träna med skivstång har det blivit mycket av den varan. Eftersom jag inte varit sugen på att springa har det blivit väldigt lite av just det....

En modest viktuppgång och lång vila från min vanliga träning har dessutom gjort att jag känner mig lite "ny" i kroppen. Har massa energi och träningsglädje, men känner min inte riktigt i samma form som innan sommaren. Skönt att börja om på något vis ändå, att få en anledning att köra lite lättare vikter, fokusera lite extra på tekniken och få känna av progressionen. Älskar att kunna öka vikterna/intensiteten till nästa träningspass och samtidigt känna att jag har läget under kontroll. Kanske är det därför jag gillar 5 x 5 upplägget så mycket just nu, det blir så tydligt att man utvecklas när man plötsligt klarar en repetition till. Konkret på ett sätt som jag gillar. 

Men nu börjar det suga i planeringstarmen (dietistskämt) och jag behöver även skriva av mig lite. Så här kommer ett försök till att styra upp det hela.

Höstens fokus kommer vara marklyft, squats, kettlebellsnatch och kroppsviktsträning, främst. Ska krydda till det med lite löpning (mest sprint av olika slag), yoga och pressar. Mer detaljerad planering kommer längre fram. 

Dagens träning

Back squat
20 kg  - 2 x (10)
40 kg - 1 x (5)
55 kg - 5 x (5)
60 kg - 1 x (3)

Lounge 
20 kg - 2 x (12/12)
30 kg - 1 x (12/12)
40 kg - 3 x (8)

Kettlebell Snatch
Vikt: 16 kg
3 x (5/5)
Snatchtest: 5 min snatch
Tot: 126 reps 

Ab-wheel
10 utrullningar på knä
5 utrullningar på tå (falla)
1 försök till hel utrullning på tå - inte så långt ifrån faktiskt

Dagens pass var en go blandning av sånt jag var sugen på idag! Kan konstatera följande: Snatch är en färskvara, maghjulet är förrädiskt och utfall är jobbigt även på låga vikter. Kommer ha träningsvärk i gluteus imorgon!

Förra helgen var det Way Out West, min första festival någonsin faktiskt. Ett väldigt bra sätt att inleda sin festivalkarriär på, bekvämt, rent och nära :) Precis som förra året serverade de endast vegetarisk mat med bevekelsegrund miljö, hållbar utveckling och djurrätt. Jag kunde inte låta bli att lägga ett stort fokus på maten, överlag tyckte jag det var bra streetfood och uppskattade vegotemat. Den omnämnda WOW-burgaren imponerade mig inte emellertid. Då var falafeln bättre, men kronärtskockssoppan, risotton och "schnitzeln" på Ateljén bäst. Spelningarna var inte så dumma de heller! En lyckad helg helt klart och jag ser redan fram emot nästa år. Lite bilder från helgens vegetariska matupplevelser. 


The not-so-WOW burger


Goda rödbetor med rågbrödssmulor, gräddfil och grönt

En enkel och god falafel. Gick till samma ställe ett par timmar efteråt och åt deras meze-tallrik. Väldigt bra hummus och baba ganoush. 


Nutellacrepe! En av de bättre jag ätit. Sån jäkla gottegris va. 


 En klassisk schnitzel. Eller nja, sojaschnitzel. 


Inför-WOW-fika på Le Petit på Linnégatan. De har seriöst så mycket gott på menyn att jag får extrem beslutsångest varje gång jag är där. MÅSTE testa allt på menyn. Tyvärr var just getostmackan väldigt god så det är lockande att äta den igen nästa gång. Attans. 






2 kommentarer:

  1. Maten ser fin ut! Malmöfestivalen börjar på fredag, då ska jag också försöka bredda mina kulinariska erfarenheter.

    Sjukt kul att vi båda dragit igång med 5x5 samtidigt! :D Kör det både för knäböj, marklyft, bänkpress och viktade chins. En gång i veckan för varje, och försöker få till ännu ett "pass" för varje rörelse genom att göra dem som uppvärmning i ett träningspass som ligger några dagar skilt från huvudpasset. Hepp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var god också! Ser fram emot att se din rapportering från Malmöfestivalen, ät en burgare åt mig!

      Har kört 5x5 av och till ett tag nu, men som du ser hänger det med på ett vis även in i hösten då jag ska ge mig ann en variant av Styrkelabbets träningsprogram :) Ska bli spännande!

      Radera