torsdag 13 juni 2013

24 kg snatch (film!) och kroppsviktsträning

Träningsveckan har börjat väldigt bra! Har kommit igång med kroppsviktsträningen, 6 dagar i veckan kör jag 2 övningar/dag . De dagar jag kompletterar med annan träning så börjar jag med kroppsviktsövningarna, programmet är taget från boken Convict Conditioning. Igår slog jag dessutom PR i snatchen! 

MÅNDAG

Convict Conditioning (CC) 
Pull-up
Level 2, Horizontal pulls - 3 x 40 (nådde progression standards, går vidare nästa pass)

Squat 
Level 1, Jackknife squats - 3 x 40 (nådde progression standards, går vidare nästa pass)

Back squat
60 kg 5 x (5)

Känner mig ödmjuk som bara den, att utföra övningarna kontrollerat, långsamt och med 100 % fokus är tuffare än jag trodde. Att köra enligt CC är verkligen ärlig träning, man kommer inte undan och engagerar kroppen på ett väldigt omfattande sätt, varenda millimeter i rörelsen känns. Är nöjd över beslutet att börja programmet från start (med några få undantag där jag hoppade direkt på steg 2), men kommer gå vidare så fort jag uppnår "progression standards" för varje enskild övning. De första veckorna kommer jag troligen ta mig igenom ett par steg ganska snabbt, för att sedan landa runt steg 3-4 (av 10) beroende på övning.

Att använda CC som uppvärmning till min övriga träning funkade väldigt bra, har aldrig känns så bra i back squat, känner mig otroligt kroppsmedveten, nästan som efter ett yogapass. Samtidigt är det väldigt mycket tyngre än vad jag trodde, så jag kommer inte lägga till mycket annan träning. I princip blir det - utöver CC - även marklyft en dag i veckan, 2 pass knäböj, ett par löppass och lite spontana utmaningar för att krydda till det. 

TISDAG

CC
Push-up
Level 2, incline push-up - 3 x (40)  (nådde progression standards, går vidare nästa pass)

Leg raise
Level 1, knee tucks - 3 x (40)  (nådde progression standards, går vidare nästa pass)

Yoga
Sista morgonpasset jag instruerar på tisdagar, kommer ändras till onsdag lunch. Skönt. 

Löpning 
7 km med Sofia, ca 5:20 tempo

ONSDAG

CC
Hand stand push-up
Level 1, Headstand - 2 min (nådde progression standards, gick vidare direkt)
Level 2, Crow stand- 1 min  (nådde progression standards, gick vidare direkt)
Level 3, Wall handstand - 2 min  (nådde progression standards, går vidare nästa pass)
Det här var jobbigare än det låter!

Bridge
Level 1, short bridge - 3 x (50) 

Swing 
28 kg  - 4 x (10)
20 kg  -3 x (20)
Tot: 100 reps, 2320 kg

Snatch 
24 kg - 8 x (5/5) - PR!
22 kg - 10 x (6/6) on the minute (Brett Jones snatchprogram)
Tot: 200 reps, 3440 kg



Inför hand stand push-up känner jag mig ganska förbered, har stått så mycket på händer det senaste året. Tog mig därför igenom steg 1-3, kändes stabilt. Fick för mig att idag var det dags för att ge sig på snatch med 24 kg också, har varit sugen på att testa länge men varit för feg helt enkelt. Gick bra! Behöver jobba lite mer med vikten innan den känns bekväm, men det kändes ändå helt ok och lättare än jag trodde.  

Genom att börja med tunga swingar och sedan tung snatch så kändes 22 kg snatch inte så farligt längre. Tog mig därför vidare även i det protokollet - 10 set med 6/6 reps varje minut! Lyft tungt så känns det andra lite, lite, lättare. Väldigt nöjd med dagens pass, länge sedan det kändes så bra. Nämnde jag att passet utfördes klockan ett på fastande mage? :) 


Så här glad kan man vara efter ett snatchpass på Kettlebell center
Svettpärlor på överläppen - då har Sierra tagit i! 


Jepp, denna goding snatchar jag numera!


Blev i veckan introducerad till ett väldigt bra sushiställe 
- Oishii Sushibar på Lindholmen Science Park. 
Tofukuddarna fyllda med ris och tonfiskröra är to die for. 
God miso, fräsch fisk med stor variation, bra ris, trevlig personal och fin uteservering. Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar