onsdag 1 februari 2012

I min matkasse

Hej!

Jag älskar att handla mat. Jag har alltid gillat att gå omkring i mataffärer och titta på nya produkter samt få tips till min matlagning. En annan nördig aktivitet som jag brukar ha för mig är att göra små "produkttester" hemma så fort jag hittar en ny, intressant produkt/livsmedel. Jag testar och smakar produkterna och utvärderar dem utifrån pris, smak, praktisk användbarhet, näringsinnehåll och så vidare. Det är först nu på senare tid (och en dietistutbildning senare) som jag upptäckt att mina produktanalyser även kan vara intressanta  för andra.

Så här kommer ett litet urplock på produkter som jag gillar just nu!


Detta ekologiska och KRAV-märkta vaniljpulver tillsätter jag i sådant som jag behöver lite sötma, men som jag inte vill söta med socker. Socker är ingenting man behöver bannlysa helt, men jag gillar att äta mitt socker i form av choklad, glass och fika. Inte till frukost. Jättegod i naturell yoghurt exempelvis. Ca 40kr:- på Hemköp, men varar jättelänge.


ÄNTLIGEN ett fiskpålägg som inte är makrill i tomatsås. Denna produkt är näringsmässigt superbra, både D-vit och omega-3 fettsyror som de flesta av oss i Sverige behöver äta mer av. Jättegoda skivor med bra konsistens.
 Inte en nyhet i mitt kök, men har återupptäckt denna fantastiskt goda Currypasta! Får mina indiska rätter att smaka bättre än på restaurang. Tycker du det är svårt att få maten att smaka, testa den här produkten! Man behöver inte krydda ned något annat. Ett tips är att steka lax i ugnen med ett täcke av denna. Eller använd den i en kyckling/quorn/soja-gryta och servera med ris kokt i hälften vatten/hälften kokosmjölk.

Fortsätter med det Indiska temat, nya vegetariska produkter med smak! Uppfriskande alternativ till de neutrala soja-/quornfiléerna som man tyvärr tröttnar på efter ett tag. Innehåller mestadels ekologiska ingredienser, mycket grönsaker och proteinhalten är relativt hög (13g/100g produkt). Finns i flera smaker, men den här blev min favorit.

Jupp, det var det. Hör gärna av dig om du hittat någon rolig produkt som är värd att testas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar