torsdag 8 december 2011

PR-kost!

Då var det dags före sista kosten jag ska äta mig igenom för att bli en fullärd dietist.

Denna gång är det proteinreducerat (PR) som gäller! Denna kost kan bli aktuell om du drabbas av njursvikt, innan du påbörjar dialysbehandlingen. Syftet är att minska uremiska symtom som uppstår då kroppen inte kan göra sig av med de metaboliter som bildas när kroppen bryter ner proteinet. Det är en svår kost att följa, men de flesta upplever en lindrande effekt och detta ökar följsamheten för kosten. Som frisk är det lite svårare ;)

Jag har valt att lägga mig på ca 47g protein/dag vilket är väldigt lite om man, som jag, har ett intag på ca 3000 kcal/dag. (I vanliga fall ligger jag mellan 100-200 gram protein/dag)

Hittills mår jag illa (måste äta så mycket fett, är inte van det) och känner mig svag i kroppen. Det är otroligt svårt att få ihop energin när man utesluter proteinet, det finns nämligen i så gott som alla rätter och livsmedel.

Några förändringar jag behövt göra i min kost:

  • Byta mjölk mot rismjölk
  • Utesluta yoghurt och soyaprodukter
  • Äta max (och minst) 50 g fisk/kyckling per huvudmål
  • Lägga till en himla massa creme fraiche (fetaste varianten), vispgrädde, olja, avokado och smör för att få ihop energimängden
  • Byta bort pasta mot exempelvis risnudlar
  • Äta mindre choklad :( 
  • Byta bort allt vanligt bröd mot glutenfritt (gluten är ett protein, tar man bort det sjunker proteinmängden)
  • Listan kan göras lång..

Kontentan: ni kan vara lugna över att ni får i er tillräckligt med protein, bli inte hysteriska om ni skulle råka få slut på kesella en dag. 

Lägger snart upp en dagsmeny så får ni se hur det kan se ut på tallriken när man äter PR-kost. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar